Beeldzorg: om de zorg voor ouderen toegankelijk te houden - Hilverzorg

Overslaan en naar inhoud gaan
MENU
FILE0968

Beeldzorg: om de zorg voor ouderen toegankelijk te houden

16 juli 2024

“We boeken zoveel mooie resultaten met beeldzorg, dat we het aan zoveel mogelijk cliënten in de regio willen aanbieden.”

 

Amaris, HilverZorg, Inovum, Vivium Zorggroep en Zilveren Kruis werken intensief samen in de regio Gooi & Vechtstreek om de zorg voor ouderen toegankelijk te houden. Het optimaal inzetten van beeldzorg is daarbij één van de speerpunten. Zorgtechnologie wordt een steeds belangrijker onderdeel van onze samenleving en stelt ons in staat om betere en passende zorg te leveren.

 

Vivium en Amaris hebben al langere tijd een beeldzorg team waarmee zorg op afstand wordt aangeboden aan hun cliënten. De afgelopen weken zijn een paar mooie mijlpalen in de onderlinge samenwerking bereikt. Zo hebben Vivium en HilverZorg de handen ineengeslagen door intensiever te gaan samenwerken op gebied van beeldzorg. “We boeken zoveel mooie resultaten met beeldzorg, dat we het aan zoveel mogelijk cliënten in de regio willen aanbieden,” aldus Jacqueline van Roon, Programmamanager Zorg en Technologie bij Vivium. Vivium helpt in de ondersteuning van het opzetten van een beeldzorg team van HilverZorg.

 

“Wij zijn ontzettend trots op deze nauwe samenwerking en wat het ons biedt als organisaties.”, vertelt Jelle Ellenbaas, manager wijkzorg bij HilverZorg.

 

Tegelijkertijd gaat het beeldzorg team van Amaris ondersteuning bieden aan cliënten van Inovum. En hebben ze afgelopen week de samenwerking formeel bekrachtigd. “Ik ervaar de gezamenlijke gedrevenheid van organisaties om te werken aan toekomstbestendige zorg voor de regio waardoor we werken vanuit vertrouwen en niet vanuit eigen belang,” aldus Bionda Kromkamp, Kwartiermaker Thuis en Behandeldienst bij Inovum.

 

Over beeldzorg

Beeldzorg draagt bij aan de zelfredzaamheid van de client door te ondersteunen bij medicatie inname, wondzorg, afnemen van waarden bijvoorbeeld bij diabetes of andere verpleegtechnische handelingen. “De veiligheid die de cliënten ervaren, komt doordat zij de vaste gezichten van de medewerkers van het beeldzorgteam herkennen, waardoor er een band ontstaat. Ook voor de medewerkers is dit prettig.”, benadrukt Raidsel Vrutaal, manager van het beeldzorgteam bij Amaris. Daarnaast zorgen de regelmatige contactmomenten voor een gezonde dagstructuur en dragen ze bij aan het welzijn van de cliënt.

 

Kim Ebbelaar, medewerker van het beeldzorgteam bij Vivium vertelt hoeveel effectiever ze haar tijd nu kan inzetten: “Om 9:00 uur heb ik een cliënt die in Weesp woont en mijn volgende cliënt woont in Huizen. Zo overbrug ik 22 km in 3 minuten.” Je hebt meer tijd om de verbinding met de cliënt te zoeken en het welzijn dat je hierdoor kunt bieden kan de zorg verrijken.