Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen over corona

Als mijn naaste terminaal is, mag ik dan afscheid komen nemen?

In overleg met de zorg kunt u uw dierbare bezoeken als die stervende is.

Kan mijn naaste worden opgebaard in het huis?

Wij volgen het landelijk advies dat cliënten die overleden zijn zo snel mogelijk overgedragen moeten worden aan een mortuarium. Uw dierbare zal dus niet op onze locatie worden opgebaard.

Waarom zijn de HilverZorg locaties gesloten voor bezoek?

Onze locaties zijn sinds 18 maart j.l. gesloten voor bezoek om de inloop en het contact tot een minimum te beperken en zo het risico van verspreiding van het virus zo klein mogelijk te houden. Sinds vrijdag 20 maart j.l. geldt de aanwijzing van het kabinet waardoor in heel Nederland geen bezoek meer mogelijk is in verpleeghuizen en kleinschalige woonvormen. Tot wanneer dit duurt, weet helaas nog niemand.

Als mijn naaste overlijdt, moet de kamer normaal gesproken binnen 7 dagen leeg. Hoe gaat dat nu?

Buiten de coronacrisis konden familieleden binnen 7 dagen de kamer van hun overleden naaste leegruimen. Deze regel is aangepast. De kamer wordt nu zo snel mogelijk na overlijden ontruimd en ontsmet indien van toepassing. De kamer of het appartement van uw naaste wordt leeggeruimd door onze technische dienst en de spullen worden opgeslagen in een afgesloten ruimte. U kunt die spullen binnen 7 werkdagen na ontruiming ophalen. Om daarvoor een afspraak te maken belt u naar 035-760 8117

Kan ik mijn naaste mee naar huis nemen?

Ja, dat kan. Dat betekent dat u thuis de volledige zorg op u neemt van uw geliefde of familielid. Dat betekent wel dat de bewoner niet meer terug kan komen zolang als de corona crisis duurt. U dient hiervoor een formulier te ondertekenen.

 

Kunnen we als familie iets doen, ergens mee helpen?

U kunt natuurlijk altijd een kaartje of brief naar uw dierbare sturen. Het contact kan ook op die manier heel waardevol zijn. En u mag natuurlijk ook onze medewerkers die ondanks alles zo goed en liefdevol mogelijk voor uw dierbare blijven zorgen, een hart onder de riem steken met bijvoorbeeld een kaartje of een bedankje. 

Hoe worden de richtlijnen van het RIVM ingezet?

HilverZorg volgt nadrukkelijk de richtlijnen van het RIVM voor verpleeghuizen. Ook de extra maatregelen en aanwijzingen van de overheid volgen wij op. Hierin werken we nauw samen met de GGD.

Welke extra hygiënemaatregelen nemen jullie precies?

Iedereen houdt 1,5 meter afstand. Iedereen wast heel vaak zijn handen. Hoesten en niezen doen we in de elleboog. We gebruiken papieren zakdoekjes. En we schudden geen handen. We letten er ook bij de bewoners op dat deze maatregelen zoveel mogelijk worden nageleefd. 

Hoe is de procedure als er iemand besmet is?

Wij houden onze bewoners goed in de gaten en zodra er een verdenking van Coronabesmetting is wordt de bewoner zelf geïnformeerd en verder in isolatie verpleegd. Familie van de cliënt en medewerkers worden direct op de hoogte gesteld. Bij een vastgetselde besmetting worden client en familie, medebewoners en hun familie en,  en medewerkers direct op de hoogte gesteld. Bij een isolatie werken onze medewerkers met persoonlijke beschermingsmiddelen (mondkapje, beschermbril, handschoenen, schort). Dit om verdere verspreiding van het virus tegen te gaan. 

Hoe gaat het met de medewerkers, houden ze het wel vol?

De crisis treft ons allemaal. Ook medewerkers kunnen ziek worden. Dat brengt altijd spanningen met zich mee, zowel op het werk als thuis. Het is een nieuwe en onbekende situatie voor iedereen. Begrip voor en vertrouwen in elkaar is daarom heel belangrijk. En hoe we ook ons best doen, het virus 100% tegen houden kan niemand. Wij zien onze medewerkers dan ook als absolute helden, die pal voor onze cliënten en elkaar staan.  

Gaat de afspraak met de tandarts nog door?

Afspraken met de tandarts gaan alleen door bij noodgevallen en in acute situaties.

Is er nog een kapper?

Alle openbare ruimtes zoals brasserie, kapsalon en pedicure zijn gesloten. Deze maatregelen zijn opgelegd door de overheid en het RIVM en HilverZorg volgt deze richtlijnen nauwkeurig op.

Krijgt mijn dierbare nog schone was?

Uw dierbare krijgt nog schone was.

Hoe staat het met de mogelijkheden om via beeld te bellen?

Sinds vrijdag 3 april jl. zijn alle afdelingen voorzien van een iPad om te beeldbellen. Een medewerker kan uw naaste daarbij assisteren.

Waar kan ik terecht met algemene informatie over het corona virus?

Voor algemene vragen over het coronavirus kunt u contact opnemen met het RIVM via 0800-1351. Het RIVM is elke dag bereikbaar tussen 08:00 uur en 20:00 uur.

Staat er ergens informatie voor mensen die laaggeletterd zijn of een verstandelijke beperking hebben?

Speciaal voor deze doelgroep heeft de overheid een speciale website ontwikkeld: corona.steffie.nl.

Waar kan ik als contactpersoon, familie of mantelzorger terecht met algemene vragen of voor een luisterend oor?

Er is een aantal telefoonlijnen die ouderen of hun naasten kunnen bellen voor een luisterend oor of specifieke vragen:

Ouderenbond ANBO: 0348-466666 voor een luisterend oor en algemene vragen over het coronavirus.

Het Rode Kruis: 070-44 55 888 voor een luisterend oor, praktische tips en hulp bij het online boodschappen doen.

De luisterlijn: 0900-0767 die iedereen dag en nacht kan bellen voor een luisterend oor.

De Zilverlijn: 088 344 2000belservice voor senioren van het Nationaal Ouderenfonds. Ouderen die zich aanmelden voor de Zilverlijn, krijgen wekelijks een telefoontje van een vrijwilliger. Aanmelden via de website of het telefoonnummer.

De Ouderen-Infolijn: 030 3400 600 een speciale telefoonlijn van seniorenorganisatie KBO-PCOB. Voor alle vragen (van ouderen) over corona. Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur.